Perubahan Perilaku Beragama Masyarakat Pulau Tidung Kepulauan Seribu Setelah Dijadikan Objek Pariwisata

Authors

  • Maria Ulfah Universitas Islam Jakarta
  • Yuli Marlina Universitas Islam Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.46257/mutsaqqafin.v1i01.21

Keywords:

religious behavior changes, society, tourism, perilaku beragama, masyarakat, objek wisata

Abstract

This study aims to determine the extent of the impact of community religious behavior at Tidung Island kepulauan Seribu Indonesia after being made as the object of tourism. This study uses "r" product moment to find the correlation of the relationship of behavior changed in society. The researcher found that the religious behavior changed at Tidung Island community after being used as tourism object is 0,519. This can be seen from the amount of "ro" with "rt" as known ro that the researchers obtained is 0.519, while rt respectively 0.304 and 0.393. Thus it turns out that ro> rt is at a sufficient level of 5% the result is the Nol Hypothesis was rejected, whereas Alternative Hypothesis is accepted or approved. This indicates that there is influence of religious behavior change at Tidung Island Kepulauan Seribu after becoming tourism object. While the factors that influence the religious behavior changed there are (a) internal factors (factors from within), its biological factors and psychological factors. In addition the psychological factors include: talent, instinct, lust, character, heredity, and intuition. (b) External factors (factors from outside), such as; the family environment, school environment and community environment.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana dampak prilaku beragama masyarakat di pulau tidung kepulauan seribu setelah dijadikan objek pariwisata.  Penelitian ini memakai metode “r” product  moment untuk mencari korelasi perubahan perilaku dengan pariwisata. Peneliti menemukan bahwa perubahan perilaku beragama masyarakat  Pulau Tidung Kepulauan Seribu setelah dijadikan objek pariwisata sebesar 0,519. Hal ini dapat dilihat dari besarnya “ro” dengan “rt” seperti yang diketahui ro yang peneliti peroleh adalah 0,519, sedangkan rt masing-masing 0,304 dan 0,393. Dengan demikian ternyata bahwa ro > rt pada taraf cukup 5% maka Hipotesis Nihil ditolak, sedangkan Hipotesis Alternatif diterima atau disetujui. Hal ini menandakan  terdapat pengaruh perubahan perilaku masyarakat beragama di Pulau Tidung Kepulauan Seribu setelah dijadikan objek pariwisata. Sedangkan faktor-faktor yang mempengaruhi perubahan perilaku beragama, yaitu : (a) faktor internal (faktor dari dalam ), yakni Faktor biologis dan faktor psikologis. Adapun aktor psikologi meliputi: bakat, insting, nafsu, karakter atau watak, hereditas atau keturunan, dan intuisi. (b) Faktor eksternal, yakni lingkungan keluarga, lingkungan sekolah dan lingkungan  masyarakat.

Downloads

Published

2018-08-12