PENGGUNAAN E-LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MEMBACA BAHASA ARAB

  • Ma'mun Syukron Al-Muddatsiriyah Jakarta
  • Nur Hasaniyah UIN Maulana Malik Ibrahim

Abstract

This study conducted to determine the condition and effect use of e-learning media in effort improving learning reading Arabic results. This research is quantitative type, with an associative approach. Based on the results of simple regression testing and hypothesis testing of both research variables, it is known there is a significant and positive use of the effectiveness of e-learning media to students learning outcomes of reading Arabic. Similarly the results of coefficient determination analysis (coefficient determinant) 56.9% development of reading Arabic learning outcomes are influenced by the effectiveness of the application of e-learning media. While the rest of 43.1% is the influence of other variables that are not included in this research model that helped encourage the development of student learning reading Arabic results. Thus, in order to improve student learning outcomes, the application of e-learning media needs to be improved again the effectiveness of its application in the future.

References

Achsin, Amir. Media Pendidikan. Ujung pandang: Penerbit IKIP, 1986.
Ainin, M. dkk, Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: MISYKAT, 2006.
Arikunto, Suharsimi & Lia Yuliana, Manajemen Pendidikan, Yogyakarta: Aditya Media bekerjasama dengan FIP UNY, 2009.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, Cet. Ke-14, 2010.
Arsyad, Azhar. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
___________. Media Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2011.
Asrori, Mohammad. Penelitian Tindakan Kelas, Bandung, CV Wacana Prima, 2009.
Effendi, Ahmad Fuadi. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab, Malang : Misykat, 2005.
Hadi, Rahmini. Dari Teacher-Centered Learning ke Student-Centereded Learning: Perubahan Metode Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Purwokerto: Insania, 2007.
Hamid, Abdul, Uril Baharudin, Bisyri Mustofa. Pembelajaran Bahasa Arab. Malang : UIN Malang Press, 2017.
Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya, 2011.
Kunandar, Langkah Mudah Penelitian Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru, Jakarta: Rajawali Pres, 2001.
Miles, Mathew B. dan Huberman Michael A, Analisis Data Kualitatif, Jakarta Penerjemah Rohendi Rohidi,: UI Press, 1992.
Moleong, Lexy J, Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosada Karya, 2004.
Murtiyasa, Budi. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika. Surakarta : FKIP Univ. Muhammadiyah Surakarta, 2012.
Nurgiyantoro, Burhan. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra, Yogyakarta: BPFE, 1988,
Rahim, Farida. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar, Jakarta: Bumi Aksara, 2007
Sadiman, S dkk. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo. 2006
Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai, Teknologi Pengajaran, Jakarta: Sinar Baru Algensindo, 2003.
Suyatno, Teknik Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Surabaya: Penerbit ISC, 2004.
Syamsuddin dan Damaianti S.Vismaia, Metode Penelitian Pendidikan Bahasa, Bandung: Kerjasama antara Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT Remaja Rosdakarya, 2007.
Tampubolon, Aksara. 1987, Teknik Membaca Efektif dan Efisien, Bandung: Angkasa, 1987.
Tarigan, Henry G. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Percetakan Angkasa, 2008.
Trianto. Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. PT Prestasi Puastaka. Jakarta, 2009.
Warsita, Bambang. Teknologi Pembelajaran: Landasan & Aplikasinya, Jakarta: Rineka, 2008
Wibowo, Wahyu. Manajemen Bahasa. Jakarta: Gramedia, 2001.
Published
2019-06-28